חשיבה מחדש על ריברסינג קבוצתי

 

במהלך עבודתי כמטפל בריברסינג, פגשתי לא אחת אנשים שחוו ריברסינג מזדמן באחד הפסטיבלים. רובם חוו חוויה דומה של חוסר הכלה ואי התייחסות מספקת או התייחסות לא מדויקת מצד המסייעים. לכמה מהם החוויה היתה מאד לא נעימה עד טראומטית. אני מכנה אותם 'פצועי פסטיבלים' ויצא לי לטפל באחדים מהם. האחריות שלנו כמנחי ריברסינג היא בראש ובראשונה להימנע ממצב של פתיחת תהליך רגשי עמוק ללא הכוונה, בצורה פתאומית וללא הכלה נאותה. ובוודאי שלא לגרום לטראומות נוספות והשארת 'פצועים' בשטח.

אודה על האמת שלהנחות ריברסינג קבוצתי ובמיוחד בקנה מידה גדול של 50-100 איש, זה אגו טריפ ממכר. ובמיוחד זו אחריות כבדה מאד. יצא לי להנחות כעשרה אירועים כאלה ולסייע ברבים אחרים. נוסף על הסיכון בחשיפה כל כך גדולה לזיהום אנרגטי רגשי מהקבוצה EEP – Emotional Energy Pollution)), אני אמור כמנחה לגייס לעזרתי צוות מסייעים מיומן שיתמוך במשתתפים בצורה מיטבית. מניסיוני באירועים שכאלה, הממוצע של מסייעים במקרה הטוב הוא מסייע אחד על עשרה נושמים. כמה שהמסייע יהיה מיומן ומנוסה (ובדרך כלל לא כולם כאלה), איזו חווית הכלה הוא יכול לתת לעשרה אנשים במקביל?

אני מצרף תרגום חופשי שלי של מה שכותבת פאני ואן-ליר מספרד, מטפלת ומורה מנוסה ורכזת אירופה של ה-RBI, על ריברסינג קבוצתי מתוך ספר החובה למטפלים בריברסינג שכתבה בשיתוף עם לאונרד אור Manual for Rebirthers (עמ' 174):

היתה לי רק תלמידה אחת שהתחילה להנחות ריברסינג קבוצתי אחרי שלמדה אצלי. היא היתה מכורה לדרמה רגשית והתגברה עליה רק בצורה חלקית, במהלך השנה של קורס המטפלים. היא לא פינתה מספיק זמן לעצמה לנקות את הגוף האנרגטי שלה, כדי להיות יותר פתוחה ורגישה. היא גם היתה מכורה לקבלת תשומת לב מאנשים אחרים ומהקבוצה.

אני מבקש להפנות את תשומת ליבם של מנחי הריברסינג הקבוצתי באסכולות השונות לשאלה אחת ויחידה: האם אני עוסק בריפוי באמצעות הנשימה או בגירוי תחושתי ליצירת דרמה באמצעות הנשימה? אם אני עוסק בריפוי, האם אני מספיק בקי בריברסינג כדי לאפשר תנאים אופטימליים למטופלים שלי לחוות חיבור עמוק לרגשותיהם ונותן להם מרחב הולם, בטוח ותומך להביע אותם? ומוסיפה על כך ואן-ליר (שם):

בכל מקרה זה לא אתי להציע ריברסינג קבוצתי למישהו שלא השלים לפני כן עשרה טיפולים אישיים. …מומלץ לאנשים שעושים ריברסינג קבוצתי, לעבור תהליך של לפחות עשרה מפגשים טיפוליים של ריברסינג איכותי עם ריברסר מנוסה. יתכן שאנשים שעברו הרבה מפגשים של ריברסינג קבוצתי ו/או טיפולים עם נשימת פה, יתעכבו יותר עד שיפתח מנגנון הנשימה שלהם. הסיבה לכך היא שאימון לא מיומן בנשימה, בעצם מעוות עוד יותר סטיות בנשימה ובמנגנוני ההגנה העצמית שלהם. יתכן שהם גם למדו סגנונות נשימה מגבילים כמו: לאלץ את השאיפה, לדחוף את הנשיפה, לא להבחין ברגשותיהם ולשים לב אליהם, לבנות ציפיות מוגדרות מהמפגש הנשימתי ולמנוע בכך מדברים אחרים לצוף על פני השטח, להתמכר לתחושות קיצוניות ולא להתמסר לתהליך.

אם אני עוסק בגירוי תחושתי באמצעים שונים כדי ליצור סיטואציות דרמטיות ומרחב עבודה מעודד קתרזיס, האם מטופלי מקבלים מקום לרגשותיהם האותנטיים, בקצב שלהם, לפי מצבם הגוף-נפשי ובתמיכה הולמת ורגישה? או שהם נכפפים בחוויה הנשימתית, האנרגטית והרגשית שלהם לגירוי חיצוני, מעודד דרמה של עצמי כוזב*? ואז בתוך הדרמה הממכרת, איזה מסייע, יהיה מנוסה ורגיש ככל שיהיה, יכול להתייחס בצורה מדויקת לתכנים שעולים, כשהם לא מחוברים לרגשות אותנטיים ואולי מייצרים חוויה קבוצתית המספקת את המנחה, אך משאירה את המטופלים מדממים רגשית?          ומוסיפה ואן-ליר (שם):  

בלתי אפשרי להנחות בצורה טובה יותר מאדם אחד ולתת לשאר את תשומת הלב המגיעה להם. למנחים יש בעיה נוספת שהם עלולים לספוג זיהום אנרגטי רגשי מהקבוצה. העובדה הפשוטה הזאת לא מאפשרת ברוב המקרים יצירת מחזור נשימתי אנרגטי איכותי, פרט לאלו בקבוצה שסובלים מרמת אנרגיה נמוכה (או בעלי גוף אנרגטי יותר מזוהם). …פגשתי אנשים שעברו פעם אחת ויחידה ריברסינג קבוצתי ולא רוצים לשמוע על ריברסינג יותר. גם נאמר לי: "את עוסקת בריברסינג?! זאת שיטה כל כך קתרטית!" כשאדם אומר לי דבר כזה, אני מסבירה לו שיש הרבה אסכולות שעוסקות בעבודה ברמה נמוכה ושלריברסינג אמיתי אין שום קשר לקתרזיס. 

היום אני ממעט מאד בריברסינג קבוצתי ואם זה קורה, זה בקבוצה קטנה שעוברת תהליך, כשאני מחייב לפחות מסייע מנוסה אחד על כל ארבעה נושמים. בכל מקרה אני מעדיף שהקבוצה תעבוד בזוגות מתחלפים כך שתמיד ישמר מצב של אחד על אחד. זה לא סוד שלאונרד אור מייסד הריברסינג, מתנגד לריברסינג קבוצתי מאז שזיהה את הזיהום אנרגטי רגשי (EEP), שמתרחש בכל ריברסינג קבוצתי. ואן-ליר מוסיפה על כך (שם): "לאונרד וגם אני שמנו לב שמנחי ריברסינג קבוצתי סופגים זהום רגשי אנרגטי רב ועלולים לחלות רוחנית, נפשית וגופנית."

מילה לסיום:

אין במה שנאמר פה אמירה שדרך עבודה טיפולית בנשימה אחת עדיפה על אחרת. מה שחשוב הוא שמנחה ריברסינג יהיה בקי בריברסינג וידע את ההבדל בין ריברסינג איכותי לכל דבר אחר שאיננו כזה. אני מאד ממליץ לרכוש את הספר Manual for Rebirthers/Fanny van Leer and Leonard Orr  דרך אמזון או בהזמנה ישירה דרך פאני באימייל [email protected] . זהו ספר חובה לכל מי שעוסק בריברסינג ולכל מי שרוצה להתפתח בתחום.

_________________________________________________________________

* עצמי כוזב – מונח שפיתח דונלד ויניקוט שמשמעו, היבט מזויף של העצמי שתפקידו להסתיר את העצמי האמיתי ולהגן עליו מפני ניצול. האדם מסוגל 'ללבוש' עצמי כוזב הגורם נחת לסביבה, בשעה שהוא עצמו מרגיש איום. כאשר מנצלים את העצמי הכוזב ומתייחסים אליו כאל אמיתי, גדלה באדם תחושת יאוש וחוסר ערך. (ויקיפדיה).

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני